Siirry pääsisältöön

Han Kang: Vegetaristi

"Tuli kevät, eikä vaimoni ollut vieläkään pyörtänyt päätöstään. Hän oli ollut sanansa mittainen, sillä en ollut nähnyt kertaakaan hänen panevan suuhunsa lihan murentakaan, mutta en ollut viitsinyt valittaa enää pitkään aikaan. Kun joku muuttuu niin perin pohjin kuin hän, muut eivät voi tehdä muuta kuin istua kädet ristissä ja antaa asioiden edetä omalla painollaan."
Han Kang: Vegetaristi
(Gummerus 2017)
Alkuteos 채식주의자 2007
Englanninnoksesta The Vegetarian
suomentanut Sari Karhulahti
215 sivua
Han Kangin romaani Vegetaristi on alun perin julkaistu vuonna 2007, mutta se suomennettiin vasta kymmenen vuotta myöhemmin - kenties 2016 myönnetyn Booker-palkinnon innoittamana. Deborah Smithin englanninnoksesta romaanin on suomentanut Sari Karhulahti.

Romaanin päähenkilö on eteläkorealaisnainen nimeltä Yeong-hye. Hän on hiljainen ja rauhallinen, elää avioliitossa jossa mies on selvästi johtaja ja naisen tehtävänä on täyttää puolisonsa tarpeet. Tasainen ja sovinnainen elämä järkkyy, kun Yeong-hye raakoja painajaisia nähtyään päättää lopettaa lihansyönnin. Samalla muuttuu muutakin, sillä ensimmäistä kertaa avioliittonsa aikana Yeong-hyen puoliso joutuu lähtemään töihin ilman, että vaimo ojentaa miehelleen tämän tavarat ja saattaa ovelle.

Päätös lihansyönnin lopettamisesta sysää liikkeelle tapahtumia, jotka kärjistyvät kohti kliimaksia. Käydään tahtojen taistelua, kun naisen päätös rikkoo perinteisiä tapoja toimia. Lähellä olevat suhtautuvat Yeong-hyen toimiin eri tavoin, ja lopulta kyseessä ei olekaan vain se, mitä syödään, vaan se, mitä kukin päättää. Kenellä on oikeus päättää ja mistä? Mikä on sopivaa, mikä ei? Mikä on sallittua?
Yeong-hye muistutti häntä asioista, joita hän ei enää kestänyt. Hän ei voinut antaa Yeong-hyelle anteeksi sitä, että Yeong-hye oli ylittänyt yksinään rajan, jonka tuolle puolen hän ei ikinä kykenisi menemään, eikä sitä, että Yeong-hye oli viitannut niin tavattoman vastuuttomasti kintaalla sovinnaisuussäännöille mutta jättänyt hänet niiden vangiksi. Eikä hän ollut edes tiennyt olevansa kaltereiden takana, ennen kuin sisar oli murtanut omansa.
Vegetaristi on moniääninen romaani, jonka keskushenkilön Yeong-hyen omaa ääntä ei juuri kuulla. Nainen on valokeilassa aviomiehensä, lankonsa ja sisarensa kautta: kukin katsoo häntä omien silmälasiensa lävitse, omasta näkökulmastaan. Ratkaisu on minusta varsin onnistunut.

Romaanista hahmottuva kuva eteläkorealaisesta kulttuurista on kiinnostava sovinnaisuussääntöineen ja perinteineen. Tosin aivan kaikkea en voi sanoa ymmärtäneeni: miksi esimerkiksi mongoliläiskä on Yeong-hyen langolle niin vastustamaton? Ehkä kulttuurin kautta selittyvät myös jotkin seikat, jotka jäivät minun makuuni hieman liikaa ilmaan: minun makuuni tapahtumat kärjistyvät liiaksi ilman kunnollista alustamista.

Ajatus siitä, miten vegetaristiksi ryhtyvä nainen muuttuu kasviksi, on kiehtova. Tarinasta muodostuu mielessäni voimakkaasti visuaalinen kokemus - niin brutaali kuin kaunis. Vimmainen tarina pitää otteessaan ja hämmentää mutta jotain jää puuttumaan, jotta romaani nousisi parhaiden lukukokemusten joukkoon. Ajatuksia ja tulkintamahdollisuuksia Vegetaristi joka tapauksessa monikerroksisuudessaan mieleen jättää, siitä ei pääse mihinkään.

Vegetaristista muualla: Luettua elämää, Tuijata. Kulttuuripohdintoja, Yöpöydän kirjatLumiomena, Kirjaluotsi ja Pieni kirjasto. Muitakin löytyy!

Helmet 2017 -listalta kuittaan tällä romaanilla kohdan 16. Ulkomaisen kirjallisuuspalkinnon voittanut kirja.

Kommentit

  1. Luin tämän vähän aikaa sitten ja täytyy myöntää että fiilikset ovat hieman ristiriitaiset. En varauksetta ihastunut. Ja ehdottoman samaa mieltä olen kanssasi siitä, että joissain kohdin tapahtumat kärjistyivät oudosti liian paljon ilman alustamista. Monitulkintainen teos ehdottomasti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ristiriitaista tosiaan. Toisaalta tarina vei mukanaan, mutta sitten joku viimeinen juttu jäi puuttumaan.

      Poista
  2. Voimakkaan visuaalinen ja vimmainen tämä olikin. Ajatus kasviksi muuttuvasta naisesta oli myös huikea. Mutta kun ne miehet olivat niin kertakaikkisen ällöttäviä ja itsekkäitä, niin ei kai naiselle oikein muuta pakokeinoa jäänyt. Jokin tässä asetelmassa oli turhan suoraviivaista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Visuaalisuus on havaittu muuallakin: käsittääkseni tästä romaanista puuhataan elokuvaa. Kiintoisaa!

      Poista
  3. Jonna, luulen että juuri ne kohdat, joiden sinä koit jäävän "liikaa ilmaan" oli osin niitä, joista minä taas niin kovin pidin. Pidän siitä, että en ns. ymmärrä kaikkea. Minuun vetosi erityisesti kirjan keskimmäinen osio ja siitä onkin jäänyt vahvoja kuvia mieleeni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin pidin erityisen visuaalisena kokemuksena juuri tuota keskimmäistä osaa. Muutenkin pidin siitä, miten eri näkökulmat olivat niin erilaisia ja omanlaisiaan.

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Shelley Read: Minne virta kuljettaa

  Eräänä yönä matalien pilvien riippuessa laakson yllä me kaksi – syntymätön lapseni ja minä – käperryimme pesäämme huopien alle, ja siellä maatessani kuvittelin kaikkien metsän eläinten tekevän samoin, asettuvan levolle, kääriytyvän kerälle omaan lämpöönsä. Mietin, että jotkut metsän äideistä tunsivat lastensa potkivan sisällään aivan samalla tavalla, kun toiset taas ruokkivat ja hoivasivat ja suojelivat jälkeläisiään niin kuin minä pian tekisin. Ajattelin kaikkea sitä elämää, joka alkoi, kesti ja päättyi ympärilläni, suurimmasta karhusta pienimpään hyönteiseen, siemeneen, nuppuun ja kukkaan. Metsässä en ollut yksin. Olin varma, että juuri se oli yksi niistä asioista, joita Wil oli yrittänyt selittää minulle. Syleilin lempeästi vatsani kumpua, sekä lastani että myös jotain muuta, jotain sanoin kuvaamatonta valtavuutta, jonka osa tunsin olevani. Shelley Read: Minne virta kuljettaa Otava 2023 alkuteos Go as a river suomentanut Jaakko Kankaanpää äänikirjan lukija Mirjami Heikkinen kesto

Nguyễn Phan Quế Mai: Vuorten laulu

Kuunnellessani sinä yönä Đat-enon tarinaa tajusin, miten hirvittävä asia sota oli. Sen osalliset joko kuolivat tai menettivät osan sielustaan niin, etteivät enää koskaan tunteneet itseään kokonaisiksi. Nguy ễ n Phan Qu ế  Mai: Vuorten laulu Sitruuna 2022 englanninkielinen alkuteos The Mountains Sing suomentanut Elina Salonen 349 sivua Vuorten laulun mukana tulee matkanneeksi nykyajasta menneisyyteen. Romaani avaa 1900-luvun jälkipuoliskoa vietnamilaisten näkökulmasta, kun isoäiti kertoo H ươ ngille, lapsenlapselleen, elämäntarinaansa. Isoäiti  Diệu Lan  on eräänlainen suvun keskushahmo, joka pitää lankoja käsissään kriisistä toiseen siinä määrin kuin kykenee. Kriisejä nimittäin riittää. Jo kommunistinen vallankumous ajaa perheen ahtaalle, ja kun maanomistajat rinnastetaan riistäjiin, joutuu Diệu Lan pakenemaan lastensa kanssa kauas kotoaan. Pakomatkalla hän joutuu tekemään vaikeita ratkaisuja, mutta silti hän odottaa saavansa koota perheensä luokseen sitten, kun ajat ovat suotuisammat